مقام علمی حضرت معصومه (س)

 

 

 حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدایش.

مظهر فضایل

 

 حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضایل و مقامات است. روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به آن حضرت نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت  می شوند.»

سرچشمه دانش

 

 حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت. در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید: «هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد». بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقب ها، تعریف ها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن می سازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) «عالمه غیر معلمه» بوده است. 

 

ارزش زیارت حضرت معصومه(س

امام رضا علیه السلام میفرمایند:هر کس خواهرم را در قم زیارت کند همانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

 

فرازی از زیارت حضرت معصومه که امام رضا علیه السلام انشا فرمودند:

یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه..........

ای فاطمه! در بهشت شفیع من باش که نزد خدا برای شفاعت جایگاه ویژه ای داری.

از این دو حدیث نورانی میتوان نتیجه گرفت مراتب بالایی از زیارت امام رضا برای زیارت حضرت معصومه نیز ثابت شده و حتمی است.فضایلی چون واجب شدن بهشت،دوری از اتش جهنم،برطرف شدن غم و اندوه،بر آورده شدن حاجات،آمرزش گناهان ،فضیلتی برتر از حج عمره و شفاعت آن حضرت در روز قیامت.

بعد از صدیقه طاهره هیچ کس از جهت گستردگی به پای حضرت معصومه نمیرسد.

آن بانوی بزرگوار را شفیعه روز جزا لقب داده اند؛چرا که امام صادق(ع)درباره او فرمود:...به زودی بانویی از فرزندان من در قم دفن میشود که با شفاعت او شیعیانم به بهشت وارد میشوند.

)

قم حرم اهل بیت

امام صادق (ع) میفرمایند:برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیر مومنان حرمی است و ان کوفه است آگاه باشید ای مردم که حرم من و فرزندانم بعد از من قم است.

مرقد باشکوهش تجلی گاه حرم گمشده بانوی دو عالم حضرت زهراست؛حرم امام سجاد زینت عبادت کنندگان و حرم امام باقر شکافنده علم؛حرم امام صادق و امام کاظم علیه السلام ؛حرم امام رضا ضامن آهو و حرم امام جواد علیه السلام؛حرم امام هادی و امام حسن عسگری علیه السلام است.

 

گوش کن

با توهستم!

تویی که از دور و نزدیک

یا شایدم از اون طرفه مرزها

اومدی به حرم بی بی معصومه

هیچ میدونی که وقتی روبه روی صحن با صفاش نشستی و عاشقونه دلت رو بارونی میکنی

انگار کنار قبر گمشده ی زهرای پهلو شکسته نشستی

انگار تو قبرستان بقیع هستی

یا اگه خیلی دلت حسینی باشه...

                                              انگار تو کرب و بلایی

معرفتت رو خالصانه تر کن!

         اون وقته که حس میکنی تو کاظمین و سامرایی

یا توی حرم ضامن آهو

حالا....

 با چشم دل دور و برت رو نگاه کن

شاید

شاید آقامون منجی آخر الزمان رو هم ببینی

آخه حرم بی بی مون قدمگاهشه

عبادتگاهشه.................

از ته دلت از خدا بخواه که تو رو با ساحت مهدوی پیوند بزنه

آمین یا رب العالمین