English , French , العربیة تمنّای وصال....

تمنّای وصال....

مفهوم پويا از انتظار

انتظار که در لغت به معنی آینده نگری و چشم به راه بودن است در موقعیت خاصی ایجاد میشود که تنفر و امید در کنار هم قرار بگیرد

انتظار حالتی است که ازترکیب ایمان و اعتقاد به مبانی دین ظهور و حکومت جهانی امام زمان و ناراحتی از غیبت امام با توجه به فساد اجتماعی و بی عدالتی سرچشمه گرفته و شعله های فروزنده اش وجود منتظران را فرا گفته و در قلب و اندیشه و آمال و آرزوهای انسان انقلاب ایجاد نماید.

انتظار به حالتی گفته میشود که کسی از وضعیت حاکم ناراحت و تلاش میکند وضعیت بهتری ایجاد نماید گاه درک نادرست مفاهیم و واژه های اسلامی موجب برداشت غلط و در نتیجه موجب گمراهی و ضلالت گردیده و در فرجام مترقی ترین و کاملترین مکتب عامل انحطاط و زبونی نابرابری و بی عدالتی پنداشته خواهد شد.حقیقتی که عامل نشاط بخشی و تحرک انسانهاست عامل سکون و رکود و انزوا شمرده میشود این نوشتار کسانی که وظیفه منتظران را ترویج فساد و بی عدالتی یا گوشه گیری در برابر نابسامانی ها و فساد اجتماعی میدانند توصیه میکند که در اندیشه ها و نظریاتشان تجدید نظر کنند زیرا انتظار در منزوی بودن و بی تفاوتی نیست بلکه حالت هیجان خاصی است که ازد و عنصرمنفی(فساد و ظلم اجتماعی و اعلام نفرت و انزجار در مقابل آن)

و مثبت(بی تابی برای فرا رسیدن وضع مطلوب)ترکیب یافته است که منتظران پیوسته در راستای فساد زدایی و ایجاد زمینه های حکومت جهانی حضرت مهدی فعالیت میکنند یعنی از یک سوی باید گناه،تعدی،ناروایی و بیدادگری به اوج خود برسد و از سوی دیگر هر روز بر تعداد کسانیکه از این وضع در اثر آگاهی دینی و نا امیدی از ادیان غیر اسلامی دیگر اعلام انزجارو نفرت کرده و با آقا امام زمان دمساز میشوند افزوده شود تا زمینه ظهورش فراهم گردیده و از طریق قیام آگاهانه وضعیت را دگرگون نمایند.

التماس دعا
+ نوشته شده در  ساعت 11:33  توسط معصومه اعتمادی  | 

نكاتي اخلاقي از آيت الله مجتهدي تهراني رحمه الله عليه‌


هر شب به حساب خود رسيدگي كن

راه غلبه بر نفس، محاسبه است، بعضي اولياي خدا يك دفتري همراه خود داشتند و هر كاري كه مي‌كردند مي‌نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب كارهاي خود را مي‌كردند كه ما در اين روز چه كرديم، چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نموديم، چه مقدار سرپيچي و نافرماني كرديم. امام موسي كاظم عليه السلام فرمودند: ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم فان عمل خيرا استزاد الله منه و حمد الله عليه و ان عمل شرّا استغفرالله منه و تاب اليه؛1

از ما نيست كسي كه هر روز به حساب نفس خود نرسد؛ پس اگر كار خوبي انجام داده بود خدا را شكر كند و از خدا بخواهد كه آن كار را بيشتر و بهتر بتواند انجام دهد و اگر كار بدي انجام داده بود استغفار و توبه نمايد. حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: لا يكون العبد مؤمنا حتي يحاسب نفسه اشد من محاسبة الشريك شريكه و السيد عبده؛2 انسان مؤمن نخواهد بود، تا اين‌كه به حساب نفسش برسد؛ شديدتر از حسابرسي شريك با شريكش و مولي با بنده‌اش. امام جعفر صادق عليه السلام نيز فرمودند: القلب حرم الله، فلا تسكن حرم الله غير الله؛3 قلب، حرم خداوند متعال است پس در حرم او غير او را ساكن مكن.

گاهي هواپيما براي فرود آمدن به طرف فرودگاه مي‌آيد ولي به خلبان پيغام مي‌دهند به علت شلوغ بودن و فرود هواپيماهاي زيادي در فرودگاه، فعلا فرود آمدن ممكن نيست. شب قدر هم، ملائكه بر قلب ما نازل مي‌شوند لكن جاي خالي براي فرود آمدن پيدا نمي‌كنند (زيرا قلب ما پر از محبت دنيا، خانه، ماشين، پست و مقام، پول و ثروت و حب معروفيت و مشهوريت و ... است) لذا بر مي‌گردند. قلب خودت را از غير خدا خالي كن تا نور خدا و ملائكه خدا بر قلب تو نازل شود. شخصي به حضرت امير مؤمنان علي عليه السلام عرض كرد: شما چگونه به اين مقام رسيديد؟ حضرت فرمودند: جلوي در خانه دل نشستم و غير خدا را راه ندادم.

در كندوي زنبورها هميشه چند زنبور ايستاده‌اند و اگر اجنبي يا زنبوري كه روي گل‌هاي بدبو نشسته بخواهد داخل شود، جلوي او را مي‌گيرند و نمي‌گذارند داخل شود، ما هم بايد از اين زنبورها ياد بگيريم. شخصي نزد آيت الله العظمي اراكي رحمه الله عليه آمد و تقاضاي موعظه كرد، آقا از او پرسيدند: شغلت چيست؟ گفت: نجّار. آقا به او فرمودند: يك در هم براي خود بساز و بگذار جلوي دلت!

اي يكدله و صد دله، دل يك دله كن                      مهر دگران را ز دل خود يله كن

روزي گنجشك نري نزد حضرت سليمان عليه السلام آمد و عرض كرد: اين گنجشك ماده به من توجهي نمي‌كند، هر چه من به او محبت دارم در عوض او به من بي محبتي مي‌كند. حضرت از گنجشك ماده بازخواست كرد، گنجشك ماده گفت: دروغ مي‌گويد كه به من محبت دارد، يكي ديگر را هم زير سر دارد و دوست مي‌دارد! حضرت سليمان زار زار گريه كرد. مي‌داني چرا؟ يعني: خدايا نكند در قلب ما هم، غير تو جاي گرفته باشد؛4

طلبه بايد علاوه بر درس، اهل نوافل، مستحبات و تعقيبات نماز باشد. استاد ما حضرت آيت الله حاج شيخ علي اكبر برهان رحمه الله عليه مي‌فرمودند: انسان بايد عبادات مستحبي را در طول سال حداقل يك بار هم شده نوبر كند و (بچشد) مثل ميوه‌اي كه انسان هر سال نوبر مي‌كند. وقتي كه نماز اول ماه مي‌خواني، مفاتيح را بردار و مناسبت‌ها و اعمال آن ماه را هم ببين و عمل كن. قرآن و مفاتيح نبايد از كنار سجاده شما دور باشد. مقدسي بايد متوسط باشد، اين طور نباشد كه اصلا تعقيبات نماز يا نماز شب و اعمال مستحبي را نخواند و يا اين كه تمام اوقات خود را به اين گونه اعمال بگذارد؛ يا وقتي به قم مي‌رود به مسجد جمكران نرود و اين طور هم نباشد در ايام درسي، كلاس و درس و بحث خود را تعطيل و مثلا عازم قم و جمكران و يا ديگر عتبات عاليات شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 16:35  توسط معصومه اعتمادی  | 

چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نيامده است

پرسش : چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نيامده است تا هيچ ابهامي در وجودش باقي نماند ؟

پاسخ : قرآن كريم براي معرفي شخصيتهاي الهي از سه راه وارد مي شود ، و در هر موردي طبق مصالحي از شيوه خاصي پيروي مي كند. گاهي معرفي با اسم ، گاهي معرفي با عدد ، و گاهي نيز معرفي با صفت.

اگر نام حضرت مهدي عليه السلام در قرآن نيست ، ولي صفات و خصوصيات حكومت او در قرآن وارد شده است.

اصولا قرآن در معرفي افراد ، مصالح عالي را در نظر مي گيرد . گاهي مصالح ايجاب مي كند تنها به صفات افراد بپردازد ، چنان كه درباره حضرت مهدي عليه السلام جريان از اين قرار است كه :

اولا : تشكيل چنين حكومتي ، در مواردي صريحا و در موارد ديگر به طور اشاره در قرآن وارد شده است. آياتي كه در سوره توبه و صف از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهاني نويد مي دهد ، مانند : « تا آن را بر همه اديان پيروز سازد » ، اشاره به تشكيل اين حكومت است. زيرا مفسران گويند : مضمون اين آيه را كه پيشگويي از گسترش فراگير و همه جانبه اسلام در سطح جهان است ، هنوز تحقق نپذيرفته است.

از اين گذشته ، در آيه 106 سوره انبياء مي فرمايد : ما پس از ذكر در زبور نوشتيم كه بندگان شايسته من ، وارث زمين خواهند بود . آيه شريفه نويد مي دهد كه صالحان ، وارثان زمين خواهند بود و حكومت جهان را به دست خواهند گرفت . و به اتفاق تاريخ بشر ، هنوز اين وعده الهي تحقق نپذيرفته است.

ثانيا : اگر نام اصلي امام زمان عليه السلام را نبرده ، به خاطر مصلحتي است كه براي اهل فضل و درك مخفي نمي باشد ، زيرا به همان علت كه نام امام علي عليه السلام را نبرده ، نام آن حضرت را نيز ذكر ننموده است. اگر نام اين پيشوايان گرامي را مي برد ، كينه هاي ديرينه بدر و احد و حنين بار ديگر زنده مي شد ، ولذا مطلب را به صورت كلي مطرح كرده و فرموده است : بندگان شايسته من ، وارث زمين خواهند بود. نام بردن از گذشتگان ، مانند لقمان و ذي القرنين ، قابل قياس با افراد آينده نيست ، درباره گذشتگان ، حسد ها و كينه ها تحريك نمي گردد ، و افراد سود جو و شهرت طلب نمي توانند از آن سوء استفاده كنند ، ولي بردن نام آيندگان اين محظور را دارد.

آيا شما فكر مي كنيد كه تنها ذكر نام ، دردي را دوا مي كند ؟ آيا فكر مي كنيد كه اگر نام امام زمان عليه السلام در قرآن برده مي شد ، امكان نداشت كه در طول تاريخ ، شيادان و افراد شهرت طلب آنان سوء استفاده نكنند ، يا افرادي روي غرض هاي خاط ، وجود او را انكار نمايند ؟ تجربه تاريخي نشان داده است كه اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مي شد ، باز در طول تاريخ ، شيادان و مدعيان دروغين مهدويت پيدا مي شدند و نام خود را امام زمان و مهدي موعود مي گذاشتند ، تا از آب گل آلود ماهي بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست كنند. مگر خدا نام پيامبر صلي الله عليه او آله وسلم را در انجيل نبرده است ؟ ولي گروههاي مغرض ، از آن بهره برداري ناجوانمردانه كردند.

بنابراين ، مساله مهم بيان خصوصيات ديگر آن حضرت است كه افراد دل آگاه با شناخت آنها ، مهدي واقعي را از مدعيان قلابي مهدويت باز شناسند.

+ نوشته شده در  ساعت 19:13  توسط معصومه اعتمادی  | 

با عشق وضو گير...

ماه رمضان شد مي و ميخانه برافتاد   عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد

با عشق وضو گير كه در مذهب رندان      در حضرت حق اين عملت بارور افتاد

 

بهترين سوره و دعا قبل از افطار:

از مهمترين امور در افطار و سحري قبل از شروع و بعد از گفتن بسم الله الرحمن الرحيم خواندن سوره قدر است و بهترين دعايي كه قبل از افطار توصيه شده است اللهم رب النور العظيم ....همان دعاي معروف ، دعاي عهد است.

طبق روايتي از امام صادق عليه السلام جبرئيل امين به حضرت رسول اكرم فرموده است:يا محمد كسي كه در ماه رمضان با اين دعا قبل از افطار دعا كند خداوند دعاي او را مستجاب نماز و روزه او را قبول و ده دعاي او را مستجاب ميكند،گناهان او را مي بخشد غم و غصه او را از بين مي برد گرفتاري هايش را برطرف مي كند حاجت او را بر آورده مي نمايد او را به مقصودش ميرساند عمل او را با عمل صديقين و پيامبران بالا مي برد و در روز قيامت چهره او درخشان تر از ماه شب چهارده خواهد بود
+ نوشته شده در  ساعت 19:8  توسط معصومه اعتمادی  | 

شرايط ظهور

از نظر پيامبر اكرم حضرت ولي عصر در چه شرايطي ظهور ميكند؟

ايشان ميفرمايند:مهدي عجل الله در يك شرايطي مي آيد كه اختلاف در ميان بشر شديد و زلزله ها برقرار است(مقصود زلزله ناشي از مواد زير زمين نيست)،زمين به دست بشر دارد تكان مي خورد.خطر،بشريت را تهديد ميكند كه زمين نيست و نابود شود.بعد از آنكه پيمانه ي ظلم جور پر شد دنيا را پر از عدل و داد ميكند.از او هم خداي آسمان راضي است و هم خلق خداي آسمان و مردم روي زمين مي گويند:

الحمدلله كه شر اين ظلم ها از سر ما كوتاه شد

+ نوشته شده در  ساعت 19:1  توسط معصومه اعتمادی  | 

ظهور=انحطاط؟

آيا اين درست است كه عده اي فكر مي كنند مسئله ظهور مساوي با انحطاط دنيا است؟

قضيه بر عكس است،رقائ فكري و  اخلاقي و علمي بشر است به حكم همه شواهد و ادله اي كه از اين به ما رسيده است.همان ديني كه موضوع ظهور حجت را و عدل كلي را براي ما ذكر كرده است،اين ها را هم ذكر كرده است .

+ نوشته شده در  ساعت 18:43  توسط معصومه اعتمادی  | 

تفكر عمده در مورد ظهور حضرت حجت

سلام

باز هم توفيقي شد كه كه در اين وبلاگ مطالبي مفيد برايتان ارسال كنم از اين پست به بعد منابع مطالبم از كتاب"يكصد و ده سوال پيرامون عصر ظهور "از استاد شهيد و معلم گرانقدر استاد مرتضي مطهري مي باشد.باشد كه مورد توجه شما واقع شود.

از نظر استاد تفكر عمده در مورد ظهور حضرت حجت چيست؟

بسياري از افراد بشر خيال مي كنند كه مسئله ظهور حضرت حجت يك امري است مساوي با انحطاط دنيا و بازگشت بشر به تقهقر

+ نوشته شده در  ساعت 15:31  توسط معصومه اعتمادی  | 

پیامکهای آغاز امامت امام زمان(عج)

آغاز امامت امام عصر(عج) بر تمامی شیعیان و منتظران حضرتش مبارک باد.

زیارت امام زمان (عج)

بیا دو باره پاک کن زجاده ها غبار را                         به عاشقان نوید ده رسیدن بهار را!

تمام لحظه های من فدای یک نگاه تو                      بیا و پاک کن زدل حدیث انتظار را!

 

ای عشق! بیا كه سینه‌هامان شد چاك                    «این النّبأ العظیم؟»، گشتیم هلاك

چشمی كه تو را ندیده باشد كور است                    خون شد دل ما، «متی ترانا و نراك»

 

در تاك مگر شراب پنهان نشده؟                              در غنچه مگر گُلاب پنهان نشده؟

ای بی‌خبران كه مُنكر صبح شدید                           در شب مگر آفتاب پنهان نشده؟

امام زمان (عج)

زد اگر کسی در خانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات

                                                        که به جستجوی نشانه‌ات، ز سحر شنیده بشارتی

 

شد بسته در هر دو جهان، از بس كه                         خشكید زمین و آسمان، از بس كه

بد نیست اگر كمی خجالت بكشیم                           خون شد دل صاحب‌الزّمان، از بس كه...؟!

 

به نماز صبح و شبت سلام! و به نور در نَسَبت سلام!

    و به خال کنج لبت سلام! که نشسته با چه ملاحتی!

 

سراپا كویریم و چشم ‌انتظاری                            كه یك روز، یكریز بر ما بباری

 

وسط «الست بربکم» شده‌ایم در نظر تو گم

                                                            دل ما پیاله، لب تو خم، زده‌ایم جام ولایتی

          تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی            

                                                      تو که با دل همه راحتی ، تو قیام کن که قیامتی

امام زمان (عج)

ز فراق چون ننالم من دلشکسته چون نی                       که بسوخت بند بندم زحرارت جدایی

ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی                    چه کنم که هست این ها گل باغ آشنایی

    

امام عصر(عج) فرمودند:

اگر خواستار رشد و كمال‌ معنوى‌ باشى‌ هدایت‌ مى‌ شوى‌ ، و اگر طلب‌ كنى‌ مى‌ یابى‌ (بحار الأنوار، ج‌ 51، ص‌ 339)

 

امام عصر(عج) فرمودند:

و اما در پیشامدها و مسایل‌ جدید به‌ راویان‌ حدیث‌ ما مراجعه‌ كنید ، زیرا كه‌ آنان‌ حجت‌ من‌ بر شما هستند و من‌ حجت‌ خدا بر آنان‌ هستم‌ . (بحار الأنوار، ج‌ 53، ص‌ 181)

 

امام زمان (عج)

امام عصر(عج) فرمودند:

ملعون‌ است‌، ملعون‌ است‌ كسى‌ كه‌ نماز مغربش‌ را به‌ تأخیر بیندازد، تا زمانى‌ كه‌ ستارگان‌ آسمان‌ پدیدار شوند.(بحار الأنوار، ج‌ 52، ص‌ 15)

 

امام عصر(عج) فرمودند:

هر كس‌ در اجراى‌ اوامر خداوند كوشا باشد ، خدا نیز وى‌ را در دستیابى‌ به‌ حاجتش‌ یارى‌ مى‌ كند .(بحار الأنوار،ج‌51،ص331)

 

امام عصر(عج) فرمودند:

همانا خدای تعالى‌ مردم‌ را بیهوده‌ نیافریده‌ و بدون‌ تكلیف‌ و جزا رهایشان‌ نكرده‌ است‌ .(الغیبة‌ للشیخ‌ الطوسی‌، ص‌ 174)

 

امام عصر(عج) فرمودند:

زمان‌ ظ‌هور و فرج‌ ما با خداست، و تعیین‌ كنندگان‌ وقت‌ ظ‌هور، دروغگویانند.(بحار الأنوار، ج‌ 53، ص‌ 181)


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 9:13  توسط معصومه اعتمادی  | 

يگانگى و اتحاد و محبّت

اميرالمؤمنين (عليه السلام) از رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم) مى پرسد: آيا مهدى (عليه السلام)از بين ما، خاندان محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) است يا از غير ماست؟ رسولخدا مى فرمايد:

                «نه; بلكه از بين ماست. خداوند دين را به او خاتمه مى بخشد چنانكه به ما آغاز فرمود. و مردم به وسيله او از فتنه ها رهايى مى يابند چنانكه به وسيله ما از شرك نجات يافتند. و خداوند به وسيله او بعد از دشمنى و فتنه، الفت برادرانه ايجاد مى كند چنانكه بوسيله ما بعد از دشمنى شرك، الفت در دين ايجاد فرمود.»

و اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «و يؤلّف به بين القلوب المختلفه».

                «و خداوند به وسيله حضرت مهدى (عليه السلام) بين دلهاى مخالف، الفت و دوستى ايجاد مى كند».

و در حديثى ديگر فرمود:

«لوقد قام قائمنا، لأنزلت السماء قطرها ولأخرجت الأرض نباتها و اذهبت الشحناء من قلوب العباد».

                «اگر قائم ما قيام نمايد، آسمان، بارانش را نازل كند و زمين، گياهانش را بروياند و كينه و دشمنى و ستيزه جويى از دلهاى بندگان برود».


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 14:58  توسط معصومه اعتمادی  | 

عدالت اجتماعى

امام صادق عليه السلام :

مهدى، عدالت را، همچنان كه سرما و گرما وارد خانه مى‏شود، وارد خانه‏هاى مردمان مى‏كند، و دادگرى او همه جا را فرا مى‏گيرد.

گسترش عدالت در سراسر جهان و ريشه كنى بيداد از همه آبادى‏هاى زمين، از نخستين برنامه‏هاى انقلاب امام مهدى عليه السلام مى‏باشد و از هدفهاى اصلى آن امام بزرگ و نجاتبخش است. اين موضوع در بشارت‏ها و احاديثى كه درباره آن حضرت رسيده است خيلى روشن ياد شده است. در سخنان پيامبر بزرگوار اسلام و امامان معصوم كه درباره قيام امام دوازدهم آمده، دعوت به توحيد و مبارزه با شرك و كفر به اندازه ايجاد عدالت و اجراى آن، مورد تأكيد قرار نگرفته است. علت اين موضوع شايد اين باشد كه با آموزش‏هاى پيامبران گذشته و بويژه پيامبر ما و دين اسلام، همچنين رشد علم و آگاهى بشر، انسان‏ها به خداى يكتا ايمان مى‏آورند و انديشه خدانشناسى شكست مى‏خورد، و نوع جامعه‏هاى انسانى داراى عقيده مذهبى و خدايى مى‏گردند؛ ليكن با اين وصف در آتش ظلم، حقكشى و كينه توزى و روابط غير انسانى مى‏سوزند، و با زندگى بى عدالت كه در حقيقت شكنجه و مرگ تدريجى است، دست به گريبانند. از اين رو، نياز عمده جامعه بشرى برقرارى عدالت و دادگرى است و حاكميت روابط انسانى بر جامعه. انسان‏ها تشنه عدالتند و خواهان آيين و دينى كه اين تشنگى را فرو بنشاند و آتش بيدادگرى را خاموش كند. و عدالت واقعى را بوجود آورد. كه همه مردم؛ بزرگ و كوچك و ضعيف و قوى آن را آشكار ببينند.

بنابراين، مشكل اصلى و نخستين آن نجات دهنده بزرگِ انسان، مشكل خداباورى يا انكار خدا نيست؛ بلكه مشكل اصلى ظلم وستم جهانسوز و همه جايى است كه بشريت را در كام خود فرو برده و در آتش خود سوزانده است و دين و عقيده و آزادى و خواب و خوراك و آسايش و همه چيز انسان را نابود ساخته است. به اين جهت امام مهدى عليه السلام كه آخرين نجات دهنده انسان‏هاست پس از ظهور مبارك خويش، اصول عدالت و دادگرى را در ميان همه انسان‏ها برقرار مى‏سازد و همه مردم را از بدى و آزار رسانى و زشتى و محروميت رهايى مى‏بخشد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 9:51  توسط معصومه اعتمادی  | 

بصیرت و بینش

آگاهى و روشن بينى همراهان مهدى عليه السلام سبب مى‏شود كه آنان اسير تندباد ترفند، شايعه و تهديد نگشته، تن به شبهه و شك ندهند و با بيمه بصيرت، صراط مستقيم را بپيمايند و فتنه‏هاى كور را از بُن بركنند .

حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد :

« چون فرمان خدا آزمايش را به سر آورد، شمشيرها در راه حق آختند و بصيرتى را كه در كار دين داشتند آشكار كردند، طاعت پروردگارشان را پذيرفتند و فرمان‏واعظشان را شنيدند.»


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 12:42  توسط معصومه اعتمادی  | 

مهدی بیا...

سالها از عمر من رفت و نگارم برنگشت
در خزان هجر ماندم نوبهارم برنگشت

اضطرابي سرد اما آتشي دارم به دل
مايه آرامش و صبر و قرارم برنگشت

تا که يک شب اين دلم را ميهمان خود کند
ماه هم در آسمانِ شامِ تارم برنگشت

قيل و قالم گشته افزون، حال خود را باختم
تا کند بر درگه خود خاکسارم برنگشت

مرغ جانم پرکشيد و سوز عشقم سرد شد
روح اخلاص و دل شب زنده دارم برنگشت

فيض او را گر ببيني هرزمان فصل گل است
بي نصيبم من که گل بر شاخسارم برنگشت

از وجود خود به دور خود حصاري ساختم
تا که بشکافد بدست خود حصارم برنگشت

هرکسي را يار باشد دردم مرگش ولي
ترسم آخر من بگويم واي يارم برنگشت

+ نوشته شده در  ساعت 12:35  توسط معصومه اعتمادی  | 

وسوسه هاى فكرى و اعتقادى در زمان غيبت

یکی از مسائلی که امتحان و آزمايش شيعيان را در زمان غيبت دشوار مى كند، وسوسه هاى فكرى است كه متوجه شيعيان مى شود و احياناً بعضى از آن ها را دچار شك و ترديد مى كند. دشوار بودن مسئله از اين جهت، به قدرى درد آور است كه طبق بعضى از روايات، وقتى امام صادق(عليه السلام) موقعيّت شيعيان زمان غيبت را ملاحظه مى كردند، آنچنان ناراحت و اندوهناك و گريان شدند كه اصحاب آن حضرت، شگفت زده و متحيّر گشتند. چنانكه از سدير صيرفى نقل شده كه گفت: در موقعى كه حضرت امام صادق(عليه السلام) مسئله غيبت را متذكّر شدند، به قدرى ناراحت و گريان بودند كه عقل از سر ما پريد و از ناله هاى هولناك آن حضرت قلب هاى ما به فغان و خروش آمد. آنگاه وقتى از حضرت، علّت ناراحتى و اندوهشان سؤال شد، فرمود:
«وقتى گرفتارى هاى شيعيان را در زمان غيبت ملاحظه مى كنم و مى بينم كه بسيارى از آنان از دين و عقيده خودشان برگشته اند، اين چنين ناراحت مى گردم و حزن و اندوه برمن غالب مى شود. فأخذتني الرقّة، واستولت علىّ الأحزان».

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 11:29  توسط معصومه اعتمادی  | 

انتظار، در سخن پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم

«اُبَشِّرِكُم بِالمهدى يَبْعَثُ فى امّتى عَلَى اخْتِلافِ مِنَ النّاسِ و زَلازِل، فَيَمْلاُ الارضَ قِسطاً و عَدْلاً، كما مُلئَتْ جوراً و ظلماً، يَرْضى عنه ساكِنُ السماء و ساكِنُ الارض1، يَقسِمُ المال صَحاحاً» فقال له رجلُ: «ما صَحاحاً؟»

قالَ: «بِالتَّسوَية بَيْن الناس»

 

شمارا به مهدى مژده مى‏دهم، آن گاه كه مردمان با هم اختلاف يابند و ناامنيها و دل نگرانى‏ها آنان را در بر گيرد، بپا مى‏خيزد، و عدل و داد را در دنيايى كه آكنده از ظلم و ستم گشته، مى‏گستراند. و اموال (داراييها و امكانات اقتصادى) را به طور مساوى بين همه تقسيم مى‏كند، (و اين چنين است كه) اهلِ آسمان و ساكنان زمين از او خشنود مى‏شوند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 9:22  توسط معصومه اعتمادی  | 

حدیثی گهربار از آقا امام زمان عج

امام زمان عج می فرمایند:

"من كان في حاجة الله عزوجل كان الله في حاجته"

"هر كس به دنبال برآورده شدن حاجت خداوند باشد

(براي نصرت دين او تلاش كند)، خداوند نير برآورنده حاجت او خواهد بود"


براي مطالعه سخنان گهربار امام عصر(عج) مي‌توانيد به كتاب‌هاي زير مراجعه كنيد:

1. صحيفه سجاديه، كريمي جهرمي؛
2. پيام‌هاي امام زمان، لنگرودي؛
3. جلوه نگار، احمد حيدري؛
4. نشاني از امام غايب، مهدي ركني؛
5. فرمايشات حضرت بقية الله، خادمي شيرازي؛
6. شرح چهل حديث از حضرت مهدي(عج)، علي اصغر رضواني.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 13:53  توسط معصومه اعتمادی  | 

مطالب قدیمی‌تر