حقیقت انتظار چیست؟

انتظار کیفیتی روحی است که موجب به وجود آمدن حالت آمادگی است برای آنچه انتظار دارند و ضد آن یأس و نا امیدی است . هرچه انتظار بیشتر باشد آمادگی بیشتر است . اگر انسان مسافری داشته باشد که چشم به راه آمدن اوست هر چه زمان رسیدن او نزدیکتر گردد آمادگی برای آمدنش فزونی می یابد. حالت انتظار گاهی به پایه ای میرسد که خواب را از چشم میگییرد چنان که درجات انتظار از این نظر تفاوت میکند هم چنین از نظر حب و دوستی نسبت به آنچه را انتظار دارد تفاوت دارد.هرچه عشق به منتظر افزون باشد آمادگی برای فرارسیدن محبوب افزون میگردد و دیر آمدن و فراق محبوب دردناک میگردد تا بدانجا که انسان منتظر از خود بی خود میگردد و دردها و سختی های درد آور و مشکلات سخت خود را در راه محبوب حس نمیکند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره ویژگیهای منتظران

در س دیگر اعتقاد به مهدویت و جشن های نیمه شعبان برای من وشما این است که هر چند اعتقاد به ظهور حضرت مهدی –ارواحنا فداه-یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست اما نباید مسئله را فقط به جنبه آرمانی آن ختم کرد یعنی به عنوان یک آرزو در دل یا حداکثر در زبان یا به صورت جشن نه این آرمانی است که باید عمل به دنبال ان بیاید.انتظاری که از آن سخن گفته اند فقط نشستن و اشک ریختن نیست ، انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان (عج)آماده کنیم . سربازی امام زمان کار آسانی نیست. سربازی منجی بزرگی که می خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند ، احتیاج به خود سازی ، آگاهی و روشن بینی دارد .عده ای این اعتقاد را و سیله ای برای تخدیر خود و یا دیگران قرار میدهند ،این غلط است . ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد امروز وظیفه ای نداریم . نه به عکس ،ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن حضرت آماده شویم . در گذشته کسانیکه منتظر بودند ، سلاح خود را همیشه همراه داشتند. این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمی ،فکری و عملی باید خود رابسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه آماده ی کار باشد .

انتظارموعود

نگاه مثبت دین به آینده تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی اصلی به نام انتظار را در دلها زنده کرده است انتظار هم یک امر فطری انسانی  و هم یک اصل مثبت اجتماعی است شخص منتظر انسان آرمانی خود را میشناسد همه زیباییها و کمالات انسانی را در او می بیند از این رو به طور طبیعی او را محبوب خود می یابد و مشتاق دیدار او میشود امام محبوب و معشوق هر مؤمن است مهر و عشق به امام زمان سبب میشود:

1-شخص عاشق برای جلب رضایت امام تلاش کند.

2-شخص عاشق امام را اسوه خود قرار میدهد و خصلت زیبای ایشان را در خود به وجود می آورد.

3-شوق دیدار امام،امید به آینده زیبا را در او افزایش می دهد.

جامعه منتظر به واقعیت های ناهنجار موجود در جامعه نه میگوید و به امید فردای درخشان تلاش میکند . جامعه منتظر حکومت طاغوت را نمی پذیرد در مقابل آن میایستد و مقاومت میکند جامعه منتظر میکوشد در جهت همتن نوع ازجامعه ای که انتظارش را می کشد حرکت کند. برای مثال اگر در انتظار عدالت جهانی است در حد توان آن را تمین میکند و برای تحقق آن پیش میرود به گونه ای که جوامع دیگر با مشاهده جامعه منتظر مشتاق آن جامعه و آرمان های آن شوند .

به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان پویایی جامعه شیعه در طول تاریخ به دو عامل وابسته بوده است:

1-گذشته سرخ: اعتقاد به عاشورا و آمادگی برای ایثار و شهادت در راه عدالت خواهی،آرمانگرایی و حقیقت جویی

2-آینده سبز : باور به مهدویت و نپذیرفتن حکومت های طاغوتی و تلاش برای گسترش عدالت و انسانیت در سراسر جهان

انتظارموعود

نگاه مثبت دین به آینده تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی اصلی به نام انتظار را در دلها زنده کرده است انتظار هم یک امر فطری انسانی  و هم یک اصل مثبت اجتماعی است شخص منتظر انسان آرمانی خود را میشناسد همه زیباییها و کمالات انسانی را در او می بیند از این رو به طور طبیعی او را محبوب خود می یابد و مشتاق دیدار او میشود امام محبوب و معشوق هر مؤمن است مهر و عشق به امام زمان سبب میشود:

1-شخص عاشق برای جلب رضایت امام تلاش کند.

2-شخص عاشق امام را اسوه خود قرار میدهد و خصلت زیبای ایشان را در خود به وجود می آورد.

3-شوق دیدار امام،امید به آینده زیبا را در او افزایش می دهد.

جامعه منتظر به واقعیت های ناهنجار موجود در جامعه نه میگوید و به امید فردای درخشان تلاش میکند . جامعه منتظر حکومت طاغوت را نمی پذیرد در مقابل آن میایستد و مقاومت میکند جامعه منتظر میکوشد در جهت همتن نوع ازجامعه ای که انتظارش را می کشد حرکت کند. برای مثال اگر در انتظار عدالت جهانی است در حد توان آن را تمین میکند و برای تحقق آن پیش میرود به گونه ای که جوامع دیگر با مشاهده جامعه منتظر مشتاق آن جامعه و آرمان های آن شوند .

به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان پویایی جامعه شیعه در طول تاریخ به دو عامل وابسته بوده است:

1-گذشته سرخ: اعتقاد به عاشورا و آمادگی برای ایثار و شهادت در راه عدالت خواهی،آرمانگرایی و حقیقت جویی

2-آینده سبز : باور به مهدویت و نپذیرفتن حکومت های طاغوتی و تلاش برای گسترش عدالت و انسانیت در سراسر جهان